Vinter-/normaltidsmorgon

Som väntat så vaknade jag ännu tidigare idag, vi har ju vridit tillbaka klockvisarna en timme nu, och för mig som är morgonpigg betyder det idag att klockan var halv tre när jag vaknade.

Jag har beklagat mig förut över detta skruvande på klockan, som jag tycker inte är till någon nytta, ställer bara till det varje gång den ska antingen framåt eller bakåt. Sommartid eller normaltid, vilket det är har ingen betydelse för mig, men kör samma tid året runt, min personliga åsikt.

Det fick bli kaffe som vanligt på morgonen, och jag satt mig här och kollar tillbaka på bilder om jag tagit på vår "skolresa" kan man kanske kalla det, besök på Gullmarsgymnasiet i Lysekil, och det har blivit ett antal resor dit nu.

Bohuslän är ju väldigt säreget, och för mig som har mitt fotointresse passar det ju som hand i handske att komma hit lite då och då och följa naturen genom de olika årstiderna.

Vi åkte från Fågelfors tidig fredagsmorgon, tvärs över landet i olika vädertyper...mörkt länge på morgonen nu, och nästan meddetsamma så kom vi in i regn, och det vet ju alla hur roligt det är att köra i när det är mörkt. Som tur var varade det inte så länge, men då blev det dimma lite längre fram på vår färd, inte så mycket bättre.

Även dimman gav med sig vartefter,gryningen kom och ju längre mot nordväst vi kom, ju bättre blev vädret, och när vi passerade Uddevalla kunde vi se klar himmel ut mot vårt mål, och väl framme där så lyste solen med helljus.

Till skolan Campus Väst på föräldramöte och intressant information om vad de sysslar med under terminen.

Efter timmarna på skolan checkade vi in på ett litet jättefint hotell där, som jag varmt kan rekommendera, om man som Su och jag gillar lugn och ro, med vattnet strax utanför fönstret där man tittar ut och ser vilket landskap man är i, där huset är uppbyggt bland stenarna..Strandflickornas Havshotell heter det, och vi är mycket nöjda med vår vistelse där.


  Utsikten från vårt rum...kanske lite svårt att se här, men havet syns där bakom de stora stenarna som utgjorde ett mysigt skydd mot väder och vind på något vis.



Från hotellet till Stångehuvuds Naturreservat går det en liten gångväg ( finns för övrigt många små sådana här) så där drog vi iväg efter en stunds vila på eftermiddagen, tiden gick mot solnedgång, och min kamera och mitt natur-/fotointresse/beroende drog ordentligt nu...

Här kommer nu att bli mycket Bohuslän-klippor och vatten naturligtvis..





   Får använda en hel del zoom för att ta ifatt Supawadee som har ett annat tempo när vi är ute...hon ångar på, och jag i snigelfart för att upptäcka allt möjligt stoff för kamera...man är inte lätt att ha att göra med alltid.


     En fantastisk utsikt över havet och solnedgången där..




       Mot norr


     Och vänder man på sig så ser man kyrkan åt andra hållet...


    Jag vänder mig mot vattnet igen...kan inte sluta att bara njuta av sådant här.


      Mera sevärt...




    Avslutar fredagsbilderna här med denna bild, och går över till lördag morgon.

Under natten blåste det väldigt mycket, och jag föreställde mig att det skulle bli väldigt kyligt att vara ute i, så jag bulsade på mig mycket kläder, och drog återigen iväg mot Stångehuvud.

Till min förvåning när jag kom ut var det inte kallt, solen lyste på och det var ca 11 grader, men vinden var väldigt kraftig.





    Jag och kustbevakningen gav oss ut samtidigt på lördagsmorgonen..


    Passerar denna


    Här kommer nu ett axplock av bilder som jag tog under min promenad här...en upplevelse som är svårt att dela med sig av, måste egentligen upplevas på plats och tid, men jag delar med mig av en del bilder, och tänker tillbaka när jag gick här i blåsten som var så kraftig att det inte gick att stå upprätt i stundtals, den högg tag i mig flera gånger, och jag som inte är så tungviktig av mig, åkte lätt iväg med den...det här gillar jag, naturens krafter och jag mitt i skådespelet...







Det var mycket vattenbilder, men så är det när man är som jag brukar säga "vattenskadad" eller "vattenberoende"  men det ger mig otroligt mycket kraft att få uppleva detta, och samtidigt en tankeställare att man behöver stanna upp ibland och ta till sig av vad som egentligen betyder något, tror att många skulle behöva prova på denna gratismedicinen som finns att tillgå....om man är villig och öppen för det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar